rss
adó 1 százalék gyermekvédelem támogatása adóbevalláskor
  • Az elhízás kezelése és megelőzése

  • Share on Tumblr

    Az elhízás kezelése és megelőzéseElhízás esetén fontos a háttérben esetleg meghúzódó betegség kimutatása és célzott kezelése. Az elhízás teljes körű belgyógyászati kivizsgálást igényel az okok és a már kialakult következmények felméréséhez és eredményes gondozásához. A kivizsgálás az orvostudomány rendelkezésére álló valamennyi eszköz igénybevételét jelentheti. A kezelés célja az alapbetegség gyógyítása, a testsúly normalizálása, a szövődmények hatékony kezelése és az egészséges életmód fenntartásának megtanítása.

    Kezelés

    1. Az alapbetegség gyógyítása abban az esetben jön szóba, ha a kövérség okozója valamilyen szervi, többségében hormonális betegség.

    2. A testsúly normalizálása:

    - Fontos, hogy elérhető célt kell kitűzni a fogyáshoz. Ellenkező esetben a csalódás, reménytelenség miatt minden fáradozás kudarcra van ítélve.

    - Határozzuk meg a szervezet kalóriaigényét az általunk meghatározott "optimális" eredmény mellett. A szervezet kalóriaigénye a fizikai aktivitástól függően naponta 25-50 kcal testsúly-kilogrammonként. Itt természetesen az elérendő testsúlyt kell figyelembe venni. Így például, ha a kitűzött cél 80 kg, és a beteg ülőmunkát végez, mintegy napi 2000 kcal lesz a szervezet kalóriaigénye. A diéta során ennél kevesebbet, 800-1500 kcal-át fogyaszthat el.

    - Lehetőleg dietetikus szakember segítségével össze kell állítani a megfelelő étrendet. Az étrend legyen zsírban és szénhidrátokban szegény, rostokban, fehérjében, vitaminokban gazdag.

    - A minőségi éhezés megelőzésére fontos a bőséges folyadékbevitel és vitaminpótlás.

    - A megfelelő mozgásterv felállítása nélkülözhetetlen. Napi rendszerességgel 20 percet -1 órát kell mozgással tölteni, a megterhelést csak fokozatosan szabad emelni. Nemcsak a hagyományos sporttevékenységek lehetnek hasznosak. A kertészkedés, gyaloglás, lépcsőzés lifthasználat helyett, a gyalogosan vagy kerékpárral végzett bevásárlás legalább olyan hasznos lehet. Ezeket a tevékenységeket az amerikai orvostudomány "életmód-testmozgásnak" ("lifestyle activity") nevezi. Főként kezdetben fontos, hogy olyan mozgásformákat válasszunk, ahol a mozgásmennyiség jól adagolható és a betegnek nem kell saját súlyát tartania (úszás, szobakerékpározás), a szív nagyobb megterhelését jelentő kocogást hagyjuk későbbre.

    - Gyógyszeres étvágycsökkentés: A gyógyszeres kezelés akkor javasolt, ha a beteg szenved a táplálék hiányától és nehezen áll ellen a finomságok kísértésének. A hazai patikákban számos hatékony étvágycsökkentő, felszívódást akadályozó gyógyszer és gyógytermék megtalálható. Ezek közül azonban önmagában egyik sem hatékony!

    Megelőzés

    A megelőzésnek már a gyermek születésekor meg kell kezdődnie. Fontos az anyatejes táplálás, mert az anyatejet helyettesítő tápszerek édesek, korán hozzászoktatják a babát az édes ízhez és a magas kalória-bevitelhez. A nem szoptatott gyermekek kövérebbek, fizikai teljesítőképességük és betegségekkel szembeni ellenálló-képességük csökkent.


    Kisgyermekkorban az édességek kerülése a legfontosabb. Az édesség iránti természetes vágyat inkább gyümölcsökkel csillapítsuk. Az édesség iránti felnőttkori igény a korai hozzászokás függvénye.

    Iskoláskorban a testmozgás minden formája (sport, balett, tánc, kertészkedés, barkácsolás, stb.) megfelelő lehet a hízás megakadályozásához.

    Felnőttkorban már nem elegendő a fizikailag aktív életmód, a táplálkozás is észszerű kontrollt igényel mind mennyiségi, mind minőségi szempontból. Felnőtteknél a szervezet fejlődése ugyanis már nem kíván többlet energiát.

    Hasznos tudnivalók

    Az elhízás könnyen megelőzhető és nagyon nehezen gyógyítható, életveszélyes idült betegség, mely már gyermekkorban elkezdődik. Megelőzése, kezelése nem egyszeri, hanem egy életre szóló program.

    Az elhízás csak bizonyos határig gyógyítható. Az elhízás gyógyítása alkoholfogyasztás mellett nem lehetséges.

    Rövid idő alatt nem lehet tartósan lefogyni, mert az inzulin-receptorok érzékenysége éhezés hatására fokozódik. A koplalás utáni időszakban tehát minden falat duplán fog hasznosulni.

    A legrosszabb fogyókúra a koplalás! A leghatékonyabb az egészséges fizikai aktivitás és a táplálkozás közötti összhang megtalálása.

    Elhízás szempontjából a legveszélyesebb időszakok a fogamzásgátló tabletták szedésének első hónapjai, a terhesség és a dohányzásról való leszokás időszaka.

    Az orvos által megfelelően megválasztott hormonális fogamzásgátló tabletta megfelelő életmód mellett nem hizlal.


    Terhesség alatt szedjen vitaminokat és ásványi sókat tartalmazó gyógyszertári készítményeket. A hazánkban szokványos vegyes táplálkozás mellett legalább 3200 kcal ételt kell elfogyasztani ahhoz, hogy az anya és a magzat szervezete is megkapjon minden vitamint és ásványi sót. A megoldás mérsékelt kalóriafelvétel teljeskörű ásványi só és vitaminbevitel mellett.

    A dohányzás a füst által keltett endorfinok miatt éppolyan élvezetet nyújt, akárcsak az édesség evése. A leszokás ideje alatt ezért kapnak rá a nassolásra. Leszokásnál fokozottabban ügyeljen a testmozgásra, nikotinéhségét rágógumikkal, nikotintapaszokkal csökkentheti.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A futás az egyik leghatékonyabb kalóriaégető mozgásforma

    A futás az egyik leghatékonyabb kalóriaégető mozgásformaFutás a leggyorsabb és leghatékonyabb kalóriaégető sportok közé sorolható. Gyors futással több kalóriát éget el a szervezetünk, viszont a kalóriafelhasználás ekkor elsősorban a szénhidrát készleteket égeti. A fogyni vágyó kocogóknak tehát elegendő a lassú, zsírégetős tempóban futniuk. A sikeres fogyás 60-70%-a az étrenden múlik és csak a kisebbik része a testmozgáson. Viszont testmozgás nélkül nagyon nehéz elégetni a felesleges kalóriákat és a szervezet zsírtartalékait. A futás kocogás során a zsírégetés leginkább 30-40 perc futás után indul be.

  • Az egészséges életmód alapjai

    Az egészséges életmód alapjaiAz általánosságban megfogalmazott tanácsok és különböző módszerek nem követhetők mindenkinek egyforma módon, hiszen minden ember más. Meg kell ismernünk saját szervezetünket, meg kell találnunk a számunkra legmegfelelőbb étrendet, testmozgást. Figyelnünk kell testünk reakcióit és válaszait, lelkünk jelzéseit. A kalóriák számolgatásától, a vitamintablettáktól nem leszünk fittebbek és egészségesebbek. A felszabadult és kiegyensúlyozott életet csak úgy tarthatjuk fenn hosszútávon, ha mindezt jó érzéssel és fesztelenül tesszük.

  • Ezekre a dolgokra figyeljünk a fogyókúra során

    Ezekre a dolgokra figyeljünk a fogyókúra soránA nyár küszöbén egy kicsit mindenki szeretne jobb formába lendülni. A kedvenc ételeink helyettesíthetők másokkal. És a helyettesítés sokkal jobb megoldás, mint a teljes megvonás! Kicsi, ám hatékony lépések ezek. Például igyunk szódavizet a szénsavas üdítők helyett, vagy reggelire együnk zabpelyhet gyümölcsökkel a szokásos péksütemény helyett. Jegyezzük le egy füzetbe vagy a telefonunkba, hogy melyik nap mit eszünk. Így sokkal jobban oda fogunk figyelni arra, hogy mit és mennyit fogyasztunk.

  • Ételek, amelyik segítik a fogyást

    Ételek, amelyik segítik a fogyástTöbb mint egy tucat olyan étel létezik, melyek csökkentik az étvágyat és a cukor iránti éhséget, felgyorsítják az anyagcsere folyamatokat, és segítik a fogyást. Ráadásul sokaknak ezek közül egyéb egészségjavító hatásuk is van. Ezen ételek fogyasztva könnyeben megszabadulhatunk súlyfeleslegünktől. 1. Tojás – A tojás tele van proteinenel, amely telítettség érzetet biztosít, így sokkal tovább bírjuk étkezés nélkül. Ráadásul a protein segít a vércukorszint szinten tartásában, így előzve meg, hogy ránk törjön a hirtelen éhség.

  • Miért kell kezelni az elhízást?

    Miért kell kezelni az elhízást?Minél inkább megnő az ember testtömege, annál több - sok esetben igen súlyos következménnyel járó - betegséggel találhatja magát szemben. Milyen szövődményei lehetnek a túlsúlynak? Sajnos a túlsúly által alattomos módon beteggé válik a szervezet. Legfőképpen a magas vérnyomás és a cukorbetegség a legveszélyesebb, ami az elhízott embert érheti. A túlsúly szépen és fokozatosan rombolja a szervezetet. Tenni kell az elhízás ellen, hiszen az elhízás lassan, de biztosan beteggé tesz. Helyes táplálkozás, mozgásban gazdag életmód jó irány a pozitív változáshoz.

  • Miért jön a diéta után a hízás?

    Miért jön a diéta után a hízás?A jojó-diétázás (amikor egy diétás időszakot normális táplálkozás majd újabb diéta követ) azért vezethet végül súlygyarapodáshoz, mert a diétázós időszakokat az agy éhezésként érzékeli, ezért a szervezet hajlamos több zsírt felhalmozni, hogy biztosítja az életben maradást hosszútávon. Azt vizsgálták mi az oka annak, hogy az alacsony kalóriás diétáknak általában az a vége, hogy a böjtös időszak végén túlevésre, ezért aztán súlygyarapodásra kerül a sor. A szakembere szerint ilyenkor a szervezet éhezést érzékel, ezért a későbbi kalóriabevitel során több zsírt raktároz el a túlélés érdekében, amit aztán leadni is nehezebb.

  • Az elhízás kezelése és megelőzése

    Az elhízás kezelése és megelőzéseElhízás esetén fontos a háttérben esetleg meghúzódó betegség kimutatása és célzott kezelése. Az elhízás teljes körű belgyógyászati kivizsgálást igényel az okok és a már kialakult következmények felméréséhez és eredményes gondozásához. A kivizsgálás az orvostudomány rendelkezésére álló valamennyi eszköz igénybevételét jelentheti. A kezelés célja az alapbetegség gyógyítása, a testsúly normalizálása, a szövődmények hatékony kezelése és az egészséges életmód fenntartásának megtanítása.

  • A legjobb zsírégető mozgásformák

    A legjobb zsírégető mozgásformákA fogyás mértéke egyénenként változó, és befolyásolja a nem, az életkor, a testsúly, az edzettségi állapot és az edzés intenzitása is. Kocogás: A kocogás ideális választás a fogyni vágyóknak. Akinek nincsenek szív- és érrendszeri vagy ízületi problémái, az nyugodtan kocoghat. A kocogás kevésbé emeli a pulzusszámot, mint az intenzív futás, viszont sokkal több energiát igényel, mint az egyszerű gyaloglás. Tae-bo: Ez a sportág is kiválóan alkalmas arra, hogy a fogyni vágyó gyorsan megszabaduljon a fölösleges kilóktól.

  • Az elhízás okai

    Az elhízás okaiElhízásról akkor beszélünk, ha az egyén testsúlya a kívánatosnál 20%-kal nagyobb. Orvosi értelemben túlsúlyosságról beszélünk akkor, ha a magasabb testsúly megoszlik az izmok, csontok, zsír és víz tömege között. Az elhízás szó a szervezet egészségesnél nagyobb zsírtartalmát jelenti. Sok sportoló, testépítők, nehézatléták általában túlsúlyosak anélkül, hogy elhízás állapotáról lehetne szó. Az elhízás azért jelentős probléma, mert jelentős rizikófaktor számos halálos kimenetelű betegség kialakulásában, de a vele járó csökkent munkaképesség sem elhanyagolható.

  • Tippek és trükkök a sikeres fogyáshoz

    Tippek és trükkök a sikeres fogyáshozEgyszerű, könnyen betartható ötletekkel észrevétlenül laposodik majd a hasunk. Kis odafigyeléssel a szigorú diéták és teljes önmegtartóztatás helyett szenvedés nélkül dobhatjuk le magunkról a plusz kilókat. Sokan drasztikus fogyókúrákba kezdenek, de az első és legfontosabb dolog, hogy mindenki szervezete más, mindenkinél más fogyókúra a hatásos. Így nem biztos, hogy ami a másiknak bevált az nekünk is befog. De van néhány praktika és apró trükk, amelyek megfogadásával gyorsabban elérhetjük a kívánt súlyt.

  • Fogyókúra alatt érdemes ezekből az ételekből fogyasztani

    Fogyókúra alatt érdemes ezekből az ételekből fogyasztaniHa diétázol, akkor ezeket az ételeket ajánlott belevenni az étrendedbe! Chili: A chilipaprika csípősségét biztosító alapanyag, a kapszaicin felpörgeti az anyagcserét: a szervezetünkben lévő fehér zsírt barnává alakítja, elősegítve a fogyást. A fehér zsírsejtek tárolják az energiát, a barna zsírsejtek hőt fejlesztenek: elégetik a zsírt. Lencse: A lencse vitaminjai és ásványi anyagai elengedhetetlenek az anyagcsere szabályozásához. Stabilan tartja a vércukorszintet, megakadályozza a hirtelen jött éhségrohamokat, rosttartalma a cukor felesleges mértékű felszívódását gátolja.

  • A zöldséglevek segítenek csökkenteni az étvágyat

    A zöldséglevek segítenek csökkenteni az étvágyatHa naponta legalább egy alacsony nátriumtartalmú zöldséglevet elfogyasztunk, az segít a túlsúlyosoknak a fogyásban. Egy tanulmányból kiderült, hogy azok a felnőttek, akik az ellenőrzött kalóriatartalmú és szívbarát diétájuk részeként legalább 2,5 deci zöldséglevet is ittak, kb. 2 kg-ot fogytak 12 hét alatt, míg azok, akik hasonló étrenden éltek, de a zöldséglé nélkül, ugyanennyi idő alatt csak fél kg-tól szabadultak meg. A tanulmány egyik készítője elmondta a hogy a zöldséglé segít csökkenteni az étvágyat.

  • A tartós fogyókúra titka

    A tartós fogyókúra titkaPár kilót leadni legtöbbünknek nem okoz komoly gondot, kis erőfeszítéssel látványos eredményt érhetünk el. A kilók azonban néha többedmagukkal visszatérnek. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a fogyókúra után már soha többé nem térhetünk vissza az addig folytatott helytelen táplálkozási szokásokhoz, a mozgásszegény életmódhoz. Nem csak a kilóktól lehet megszabadulni, de egy sor, a kövérséggel összefüggő betegség fenyegető rémétől is. A szervezet végre nemcsak azzal foglalja el magát, hogy folyamatosan emészt, hanem figyelhet az öngyógyító erőkre is.

  • Az egészséges táplálkozás legfontosabb szabályai

    Az egészséges táplálkozás legfontosabb szabályaiMinél változatosabban, minél többféle élelmiszerből, különböző ételkészítési módok felhasználásával állítsuk össze étrendünket. Ne ragaszkodjunk a megszokotthoz, ízleljünk meg más ételeket is, kipróbálás után mondjunk csak véleményt, ne legyenek előítéleteink. A sokszínű, nem gyakran ismétlődő ételsorokat tartalmazó étrend önmagában komoly biztosítékot jelent arra, hogy minden szükséges tápanyagot megkap a szervezetünk. Együnk kevésbé zsíros ételeket: a főzéshez, sütéshez inkább margarint vagy olajat használjunk.